In deze module vind je verschillende ervaringsgerichte werkvormen waarbij het thema grenzen naar voren komt. 

Grenzen stellen en grenzen accepteren is een breed begrip. Het is belangrijk om als therapeut duidelijk te hebben waar de FOCUS op komt te liggen.

Bijvoorbeeld: 

* Grens (herstellen) tussen ouder- en kindsubsysteem.
* Herstel van hierarchie.
* Ouders steunen elkaar op het gebied van  grenzen stellen.
* Ouders oefenen met het stellen van duidelijke grenzen. (dit kan je herkaderen door te benoemen; we gaan opletten wanneer de kinderen jullie grenzen accepteren en ontdekken waarom dit lukt.).
* Stimuleren van autonomie

Werkvormen

Ik schiet de bal

In het spel komt de begrenzing terug door bijvoorbeeld:
– Het kader wat de ouders mogen tekenen;
– Beurtwisseling
– Grens van de ouder wanneer het GENOEG is

Uiteindelijk kan er weer in verbinding een mooi gezamenlijk kunstwerk gemaakt worden.

 

Samen tekenen

In deze activiteit kan geoefend worden in leiding nemen en leiding accepteren. 

Variaties kunnen zijn:

– De ouder kan zonder praten proberen om te laten voelen dat hij/zij de leiding heeft.
– Kind mag de ogen sluiten.
– Oefenen met beurtwisseling waarbij ouder kan oefenen in zowel volgen als terugnemen van de leiding (geeft gevoel van grip hebben op de situatie). 

 

Stoeien kan ingezet worden voor veel verschillende hulpvragen, waaronder grenzen stellen en grenzen accepteren. 

Ouders kan je vantevoren de stoeivorm uitleggen, zodat hen dit weer kunnen uitleggen aan de kinderen. 

Hiermee kunnen ze oefenen met het geven van duidelijkheid, kaders en grenzen. 

Het begrenzen gaat dan om de spelregels, omgangsregels (elkaar niet pijn doen), hoe lang er gestoeit kan worden. Maar ook om emotionele grenzen, namelijk grenzen bieden op het moment dat de spanning of emoties te hoog oplopen. 

3 verschillende activiteiten waarin ouders kunnen oefenen met het stellen van kaders, duidelijkheid en grenzen in de rol van scheidsrechter. 

Het zijn allemaal ‘spanningsverhogende’ activiteiten die ook een appel doet op spannings- en emotieregulatie (en dus ook co-regulatie van ouders).